tirsdag den 25. november 2014

Havtorn - Nordens citron..










    

"Havtornens bær er forunderlige. De dufter af eksotisk frugt og giver forventning om fylde og sødme, når duften rammer næsen. Men i samme øjeblik skallen brister i munden, ved du, at du er blevet narret. Med lynets hast breder der sig en intens syre, og i sekunderne efter rynker ansigtet, af lige dele forfærdelse og nydelse."

Sådan indleder Kim Gravenhorst forordet i i sin kogebog Havtorn -Nordens citron og det er simpelthen så præcist formuleret at jeg tog mig selv i grine højlydt da jeg læste det. Det beskriver ret godt mit første møde med havtorn og er nok osse forklaringen på at jeg indtil fornylig næsten ikke havde brugt nogen af de mange bær vi plukkede sidste sæson. 
Men de blev ved med at dukke op hist og her de dersens havtorn, og jeg kunne jo læse mig til hvor fantastisk sunde de er og jeg mindes osse en ganske forførende havtornsorbet fra min tid som tjener, så en chance til, det skulle de have. 
Den chance fik de så med Kim Gravenhorst bog ved min side og det var et godt valg for nu er jeg overbevist. Havtorn kan smage fantastisk og de er bestemt besværet værd! 
Jeg kan især godt lide den måde bogen er bygget op på. Den starter med en håndfuld grundopskrifter, her har jeg især brugt opskriften på råsaft og de tørrede og pulveriserede skaller og kerner. Det er nogle meget enkle opskrifter, der forarbejder havtornene så det er supernemt at give sig i kast med de øvrige opskrifter i bogen. Et andet kæmpe plus er at der opskrifter på både forretter, hovedretter, desserter og drikke i bogen. Langt de fleste opskrifter på nettet er nemlig desserter, men det er helt klart osse her det er lettest selv at eksperimentere så det er rart at få udvidet anvendelsesmulighederne. Og det sunde går måske osse lidt af det hvis man kun spiser havtornsorbet ;) Men havtorn er nu ganske formidabel i de søde sager som Kim Gravenhorst beskriver det:

"Havtornen er fantastisk til søde sager, den intense syre skriger på en modpol, og blander man havtornens råsaft med sukker, folder der sig et smagsunivers ud, som havde man taget alle eksotiske frugter og blendet dem sammen."

Der er ingen tvivl om at Kim Gravenhorst har en særlig kærlighed til havtorn, men det bedste er at han formår at give den videre. Foruden opskrifter er der masser af fakta om det enestående bær, der er anvisninger til hvor du selv kan plukke, gode råd til havtorn-dyrkning i egen have, til hvor du kan købe havtorn og hvilke færdige produkter man kan købe i dagligvarebutikkerne. Det er en meget grundig og gennemarbejdet kogebog og så er den er nørdet og lidenskabelig på den helt rigtige og hjertevarme måde.

Havtorn - Nordens citron til forretter, hovedretter, desserter og drikke
Skrevet af Kim Gravenhorst og med billeder af Jacob Ljørring
Udgivet på forlaget Mussmann 

 ..Og anbefalet af Blaamejsen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar