tirsdag den 14. oktober 2014

Havtorn...






..Sidste år i oktober høstede vi havtorn ved havnen i Skive. Det var et helt fantastisk lille eventyr vi var på den dag, hele vores lille familie. Vi fik masser af smukke, smukke orange bær med hjem, men udover det yderst indbydende udseende er der sgu ærlig talt ikke meget positivt at sige om havtorn sådan lige umiddelbart. De er meget skrøbelige og splatter ud hvis man prøver at plukke dem enkeltvis, derfor er det en god ide at klippe hele grene af. De har så til gengæld nogle ret hidsige torne. Når man er vel hjemme igen, puttes grenene i poser og kommes i fryseren. Når bærerne er frosne er det meget nemmere at plukke dem af grenene. Havtorn smager ikke ret godt. De er sure og bitre! MEN, havtorn er et af verdens sundeste bær! Alene 1-2 bær dækker en voksen persons daglige indtag af vitaminer og anti-oxidanter. Alene det er da god grund til at plukke de smukke bær. På Havtornekompagniets hjemmeside kan man læse meget mere om havtorn og der er osse masser af lækre opskrifter. Vi har stadig fryseren fyldt fra sidste år, så jeg skal i gang med at prøve nogle opskrifter af. Den bedste sorbet jeg nogensinde har smagt var faktisk en havtorn-sorbet, så det må jeg osse hellere prøve kræfter med :)  

1 kommentar:

  1. Jeg har hørt meget om havtorn, men aldrig prøvet det, så jeg glæder mig til at se, hvad du får ud af dem :-)
    /tina

    SvarSlet