søndag den 11. december 2011

Fine stjerner til julegaverne - DIY...


 ...Jeg har ofte købt lignende stjerner i dyre domme for at få julegaverne til at se SUPER lækre ud.. Det havde jeg ALDRIG gjort hvis jeg havde vist de var SÅ nemme at lave selv.. Jeg har nu selv lavet en masse stjerner til at pynte på årets julegaver og selv om de ser ganske eksklusive ud, så er de ganske enkle og nemme at lave! Og så er det en oplagt mulighed for at få ryddet lidt ud i papir resterne :)

 ..Du skal bruge en saks, dobbelt klæbende tape, skabeloner (kan garanteret osse laves på øjemål), en klipse/hæftemaskine og papir.. (Og evt. noget lim)

 ..Jeg har lavet skabeloner i tre forskellige størrelser.. Dem på billedet her er lavet af gavepapir, men man kan bare bruge det man har.. Stjernen på det øverste billede i indlægget er f.eks lavet af en tapetrest. Dog vil jeg anbefale at jo tykkere/grovere papiret er, jo større stjerne skal man lave da de ellers godt kan blive lidt kluntede og kompakte. Det papir jeg har brugt har kun mønster på den ene side, det synes jeg personligt er ret fint og gør dem lidt mere rå og kantede, men man kan f.eks bruge farvet papir, hvis man gerne vil have farve "inden i" stjernen!

 ...Her er målene på de tre størrelser jeg har lavet. Diameteren på de færdige stjerner er henholdsvis 7, 9 og 11 centimeter.. Til den lille stjerner skal bruges ca. 6 strimler og til de store skal der til hver bruges ca. 10 strimler alt afhængig af hvor tykt papiret er og hvor tætte man gerne vil have dem!

 ..Strimlerne foldes én gang på midten...

 Hold strimlen på midten mellem tommeltot og pegefinger. Buk først den øverste ende af strimlen rundt..

 ..Dernæst den nederste, så du har et fint ottetal.. Du kan rette "sløjfens" buer til.. Jo større, de er jo rundere og blødere bliver den færdige stjerne og jo smallere/spidsere, jo mere spids og kantet bliver den færdige stjerne.. Det pæneste resultat fåes, hvis man finder et godt sted midt i mellem, men prøv dig frem :)

 ..Hæft enderne på midten.. Man kan osse bare lime, men det her er hurtigt, nemt og knap så klistret! Jeg har købt en hæftemaskine til 10,- i Tiger og 5000 hæfteklammer til endnu 10,-, og der er altså til MANGE stjerner!

 ..Sådan ser den ud "på forsiden"..

...Når alle strimlerne er foldede og hæftet skal du i gang med at samle stjernen..

 ..Her har jeg brugt dobbeltklæbende tape, men igen kan man garanteret sagtens bruge lim.. Personligt synes jeg godt om tapen og så skal man heller ikke vente på der er noget der skal tørre :)

 ..Stjernen samles ved at de foldede strimler en efter en sættes fast oven i hinanden..

 ..Det tog et par forsøg, før jeg fandt metoden til det bedste resultat.. Jeg har prøvet at illustrere det her.. Når du sidder med stjernen foran dig giver det forhåbentlig mening :) 

..For at lave en pæn midte har jeg taget den sidste strimlen til stjernen og foldet den ene ende/bue over den anden, så det danner en lille knop! Når den er fastgjort kan det være en god idé lige at føre en blyant forsigtigt ned i "knoppen" og give stjernen et lille tryk, så man er sikker på det hele hænger godt sammen!

 ..Voila - den færdige stjerne..

...Lidt dobbeltklæbende tape under bunden og så er den klar til montering!


...Og sådan kan pair og garnrester pludselig gå op i en højere enhed :) Jeg håber det hele giver mening ellers uddyber jeg naturligvis gerne..!

9 kommentarer:

  1. Det ser bare superlet ud. Tak for forklaring!
    Det må jeg helt sikkert prøve!

    SvarSlet
  2. Fantastisk! Tak for udførlig DIY :)

    SvarSlet
  3. Du er jo genial. Sikke en tålmodighed du har, tænker jeg. Hvis jeg for tid mellem amning, skiftning og nusning, så skal jeg prøve dem :) Tak for en fin DIY! :)

    SvarSlet
  4. FEDT! Tak for en superfin DIY :-)

    SvarSlet
  5. Eiii hvor ser de fone ud. Det må jeg simpelthen prøve.
    Tak for en skøn DIY...

    SvarSlet
  6. De er simpelthen for flotte. Og det ser jo SÅ nemt ud. Tak for din tid og din DIY. :-)

    SvarSlet
  7. Fantastisk - de koster jo en formue ude i butikkerne. Tak for den fine forklaring

    SvarSlet
  8. Tusind tak for den fine DIY. De ser flotte ud - må prøves.

    SvarSlet