onsdag den 2. november 2011

Noget om at købe børnetøj...


 ..Jeg fandt nogle skønne striber til Arthur, i Bilka, i dag :) Det er en str. 92, så der går stadig noget tid før han kan passe den.. Jeg køber alt Arthurs tøj efterhånden som jeg finder noget jeg kan lide.. Der kommer typisk noget færre børnekollektioner end voksenkollektioner i butikkerne og børnekollektionerne er tilmed ofte noget mindre især til drengene. Og oven i det så synes jeg det er meget svingende om det tøj der kommer er pænt, især når det kommer til drengetøjet..! H&M er blevet meget bedre til at lave smart tøj til drengene, så her køber jeg en stor del af Arthurs tøj. 
Vi får tit at vide at Arthur er meget velklædt og det er altså ikke fordi vi fører nogen stram påklædningspolitik eller køber super dyre mærker. Tværtimod vil jeg næsten sige. Det skal være sjovt at være barn og det skal være okay at komme hjem med huller på knæene og mudder på regntøjet! Af samme grund gider jeg simpelthen ikke smide for mange penge væk på tøj!  Som sagt køber jeg tøjet når jeg finder noget jeg kan lide og når man altid er lidt på udkig, så finder man osse tit nogle rigtig fine ting, til en rigtig god pris! 

En anden stor del af Arthurs tøj kommer fra genbrugsbutikker. Her er der masser af skønne ting at finde.. Blandt andet har jeg fundet mange af Arthurs uldsweatre brugt. I mange genbrugsbutikker kan man oven i købet købe nye hjemmestrikkede varer til langt under, hvad det ville koste alene at købe garnet, strikket af ældre fra lokalområdet. 

En god fingerregel når man køber børnetøj er at man skal klæde sit barn på, ikke klæde sit barn ud! Jeg kan komme med et eksempel: Da Arthur var helt lille havde jeg købt to skjorter til ham, som var virkelig fine, men når han fik dem på så han alt for bredskuldret ud og lignede nærmest en lille bankdirektør.. Det så helt tosset ud! Dermed ikke sagt at man ikke godt kan lave lidt fis og ballade, med seler, butterfly og strutskørter.. Det er bare vigtigt at huske på at børn osse er forskellige og at det er forskelligt hvad der klæder dem, ligesom med os voksne har de forskellig kropsbygning og personlighed. Og så kommer vi tilbage til det med at købe ind efterhånden fordi børnekollektionerne ikke altid tilgodeser alle slags børn!

Nogle af de ting jeg altid holder øje med er striber! Fordi striber altid er in og fordi de klæder børn helt utrolig godt!  Uld, fordi uld er helt fantastisk og fordi der her især kan være mange penge at spare - herhjemme bruger vi uld hele året rundt!

Jeg opsummerer lige: Køb tøjet hen af vejen, så sparer du tid, penge og tøjkriser! Støvsug den lokale genbrug for gode fund! Køb tøj der klæder dit barn, og dets personlighed!


Steder man kan gøre gode fund: H&M, Tøj&Sko/Bilka, Føtex, Kvickly, diverse lagersalg (tilmeld dig nyhedsbrev på dine favoritmærkers hjemmesider)..

..Det blev lige et lidt længere indlæg end først beregnet, men håber det giver bare lidt mening :)

10 kommentarer:

  1. Hel enig! Vi er dog yderligere så heldige at have en lille lokal børnebiks ved navn "Cool" her hvor vi bor. de har fede tøjmærker, bla. nameit, meeto, osv osv til en fantastisk billig penge. cowboyBukser til en 50er, 2xbodyer (uanset str) for 50 kr osv - der kan man virkelig gøre et kup som end ikke bilka og h&m kan være med i ;) Så med tre børn i huset bliver der også tænkt billigt når vi køber tøj - og så er den blå avis også favoritten ;)

    SvarSlet
  2. Kan ikke være mere enig - Her er det foretrukne sted H&M og Kvickly, men tror da også vi lige skal overveje de lokale genbrugser - Derudover er vi så heldige at arve fuld garderobe til Luna, endda så meget at jeg kan vælge og vrage det jeg vil og ikke vil bruge :) Så det kun er Magne vi skal købe til - Så jo, vi sparer også hvor vi kan - Her er jeg ligeglad med mærket, synes som dig at det vigtigste er at børnenes tøj passer til personligheden og at det er til at lege og bevæge sig i.

    SvarSlet
  3. Supergodt indlæg! Dejligt at høre om tøjindkøb fra Bilka og genbrug, det handler jo netop om at tøjet skal kunne bruges af børn. Og ja, striber bliver man bare aldig træt af:)

    SvarSlet
  4. Jeg køber det meste af drengenes tøj på udsalg, og så går jeg altid efter klassisk tøj i ren bomuld eller uld. Kvalitet er også vigtigt, for når jeg ved lillebror skal arve det, så vil jeg godt give lidt ekstra for det, F.eks. har vi kun købt to flyverdragter end til videre. Georg brugte sin første i to vintre og nu bruger Otto den. Men jeg er helt enig at H&M er begyndt at lave pænere tøj til børn, så der er vi faktisk også begyndt at købe tøj til dem.

    SvarSlet
  5. Og en ekstra bonus ve genbrugstøj; kemikalierne har nogle andre vasket ud for dig!

    SvarSlet
  6. Fedt indlæg!!!
    ...nikker meget anerkendende over din strofe mht til at børn skal klædes på, ikke klædes ud! :)

    Har rigtig mange veninder som ynder at sammensætte ungernes tøj i meget støvede sarte farver (ej nogen gange blir det bare for meget for mig), men jeg er også en pige hvor der godt må være knald på farverne og gang i ungerne!

    Jeg køber meget drengetøj i H&M, synes det der henvender sig til Anna er enormt meget Hello Kitty præget (og katten er ikke lige mit store hit), men genbrug, Bilka og Føtex hitter bestemt også her + Trendsales, der har jeg gjort nogen gode kup!
    kh fra en flittig læser her hos dig :)

    SvarSlet
  7. Du rammer virkelig hovedet på sømmet, og jeg kunne have skrevet det selv. (Udover det omkring uld, det er vi aldrig rigtig kommet igang med). Men jeg syntes du har så meget ret, og især hvis man kigger på nedsatte ting i H&M, Bilka osv., og så i genbrugsen, der har jeg virkelig gjort nogen kup gennem tiden.
    bl.a. en Molo sovedragt i teddyfleece til 5 kr. Ja, 5!.
    Deruvover har Trendsales virkelig været min ven, og når jeg køber, så finder jeg ofte en som har mange ting jeg kan købe, fx. i to størrelser (ex. 80 og 86), så jeg kan købe en stak samlet, og spare på portoen.
    Dejligt at læse, jeg ikke er alene om ikke at kaste en masse penge efter børnetøj :-)

    SvarSlet
  8. Rigtig fin guide til / tanker om det at købe børnetøj, Mejse. Det vil jeg huske til sommer, når huset har fået en ekstra beboer.
    Mange hilsner fra Marina

    SvarSlet
  9. Jeg holder mig også til Bilka, H&M og genbrugsen - det er meget billigere end mange andre butikker, og så ser det jo næsten lige så godt ud;)
    Ellers et godt indlæg.

    SvarSlet